Symboliczny początek ulicy 25 Sierpnia (25is Avgoustou) wyznacza dawny Plac Lwa ze słynną fontanną Morosiniego, jej koniec określa morze oraz zabudowania portowe. Chyba nie ma ładniej położonego deptaka w Heraklionie. Każdy kto było choć raz w Heraklionie zapewne po nim spacerował. Idąc ulicą w dół, już z daleka widzimy błękit morza zaś mnogość różnego rodzaju knajpek zachęca do zrobienia sobie przerwy w zwiedzaniu.
Czy jednak zastanawialiście się kiedykolwiek spacerując tą pięknie położoną ulicą, skąd wzięła się jej nazwa? Co właściwie wydarzyło się tego dnia w 1898 roku, że jedna z głównych ulic miasta Herkulesa została nazwana tą datą?
25 sierpnia 1898 roku dla Heraklionu i symbolicznie dla całej Krety to data szczególna. Wiek XIX wyznaczył dla Grecji początek zrzucania tureckiego jarzma i odzyskiwania niepodległości. Położenie Krety było jednak w tym momencie dosyć wyjątkowe, gdyż wciąż nie była ona częścią Grecji.
Mimo podpisanych wcześniej porozumień, tzw. paktu Halepa, w którym rząd turecki zobowiązał się do przeprowadzenia szeregu reform w administracji kreteńskiej oraz zaprzestania dyskryminacji w stosunku do ludności chrześcijańskiej, część obietnic nigdy nie została zrealizowana, a Kreta nadal nie zyskała pełnej autonomii. W 1898 roku wyspa znajdowała się tuż przed jej ostatecznym wyzwoleniem spod panowania tureckiego. W Heraklionie stacjonowały wtedy brytyjskie siły. I chociaż dawało się odczuć pewne zmiany, to jednak nadal mieszkała tu liczna grupa otomańskiej ludności, a stanowiska administracyjne były nadal obsadzone przez Turków.
25 sierpnia 1898 roku do pracy mieli przystąpić nowi chrześcijańscy urzędnicy podatkowi. Towarzyszyła im asysta 18 brytyjskich żołnierzy mająca zapewnić bezpieczeństwo tym ludziom. Wprowadzanie chrześcijan na stanowiska administracyjne było realizacją części postanowień ustań zawartych w pakcie Halepa. Mimo tego Turcy zamieszkujący Kretę od długiego czasu nie chcieli poddać się tym nieuniknionym zmianom...
Tego dnia z inicjatywy władz tureckich, muzułmańska część mieszkańców ówczesnego Megalo Kastro (turecka nazwa miasta) zastąpiła drogę nowym urzędnikom. W ten sposób rozpoczęła się okrutna rzeź chrześcijańskiej części tego miasta. Jak podają źródła życie straciło aż około 800 kreteńskich chrześcijan oraz 18 brytyjskich żołnierzy. Po rzezi Turcy plądrowali oraz palii domy i sklepy należące do chrześcijan. Całkowite zniszczenie zostało dokonane właśnie w okolicy obecnej ulicy 25 sierpnia. We wrześniu tego samego roku inicjatorzy rzezi zostali powieszeni. Okazało się że byli nimi tureccy Kreteńczycy.
Masakra, jakiej dokonano w Heraklionie, przyczyniła się do przyspieszenia końca okupacji tureckiej Krety. Tym razem rządy narodów europejskich poparły kreteńskie dążenia do wolności. Wsparły wyspę w negocjacjach prowadzonych z Turkami, które ostatecznie zakończyły się przyznaniem autonomii dla Krety. Warto wspomnieć, że to właśnie podczas nich narodziła się polityczna gwiazda Eleftheriosa Venizelosa. Jednej z najznamienitszych postaci, która wpływała później nie tylko na politykę Krety ale i całej Grecji.
6 października 1908 Republika Krety ogłosiła niepodległość. 30 maja 1913 została włączona do Grecji. W roku 1941 w czasie II wojny światowej wyspa była sceną zażartej bitwy pomiędzy niemieckimi spadochroniarzami a broniącymi jej oddziałami alianckimi.
Kreta zawsze zajmowała szczególne miejsce w sercu Nikosa Kazantsakisa. Urodzony 18 lutego 1885 roku w Heraklionie, dzięki trosce swoich rodziców przebył długą drogę aby stać się jednym z najważniejszych pisarzy współczesnej literatury greckiej. Zawsze wierny swoim pasjom i przekonaniom rzadko liczył się z opiniami innych osób. W swoim życiu jako jedne największych inspiracji wskazywał sny i podróże, które w 1957 roku przyczyniły się do tego, że historia jego życia i twórczości zakończyła się.
Historia Krety od epoki klasycznej do pierwszych lat wolności.Wzrost znaczenia Aten powoduje drastyczne zmniejszenie polityczno-kultowej roli Krety. W roku 67 p.n.e. wyspa dostaje się w ręce Rzymian, którzy zaczynają wprowadzać swoje porządki. Gortyna staje się stolicą prowincji rzymskiej o nazwie Kreta-Kyrene. Rzymianie budują infrastrukturę: drogi, akwedukty, świątynie oraz teatry. Następuje rozwój rolnictwa i kultury. Cała Grecja w tym czasie staje się rzymską prowincją, choć jej bogata kultura zaczyna wpływać stopniowo na dorobek rzymian
Komentarze
komentarz z
komentarz z
Piękny
komentarz z
❤️❤️❤️
komentarz z
Byłam tam w lipcu
komentarz z
Piękne miejsce
Byłam, piękne miejsce
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10153829492802551,10155639650047551,10156425386872551,10157383117682551,10158143512972551,10158684551587551,680693024104965,902797335227865